Kaikuluotain
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Haku
 
 

Näytä tulokset:
 


Rechercher Tarkennettu haku

Viimeisimmät aiheet
» Jeesuksen oman päiväkirja
kirjoittaja jeesuksenoma83 To Tammi 09, 2020 2:06 am

» Jeesuksen oman lukupäiväkirja
kirjoittaja jeesuksenoma83 Pe Toukokuu 04, 2018 1:28 am

» April 18 The Secret Place of the Most High.
kirjoittaja Juniper To Huhti 19, 2018 8:23 am

» Testi: toimiiko Jeesuksenoman "nimikkosivu"?
kirjoittaja Juniper To Huhti 19, 2018 8:13 am

» Joulutervehdykseni
kirjoittaja Juniper To Helmi 08, 2018 10:30 pm

» 70 thousand Egyptian Christians sing Emmanuel - God is with us.
kirjoittaja Ilkka To Elo 31, 2017 6:37 pm

» Kultahippuja
kirjoittaja RitvaN To Helmi 02, 2017 9:37 pm

» Huomenta kaikille
kirjoittaja RitvaN To Helmi 02, 2017 6:29 pm

» O The Deep, Deep Love Of Jesus - Tommy Walker
kirjoittaja Juniper Su Syys 25, 2016 4:47 pm

» Rakas lukija, minulla olisi tärkeä asia sinulle.
kirjoittaja jussi83 Ma Kesä 20, 2016 8:40 pm

» Tervetuloa, nimimerkki Tasapainon saanut!
kirjoittaja Viivi To Toukokuu 14, 2015 12:29 pm

» Kornelius ja Jumalan lähettämä enkeli
kirjoittaja Juniper Ti Tammi 13, 2015 11:38 am

» Sotapäällikkö Naemas sairastui spitaaliin
kirjoittaja Juniper Ti Tammi 06, 2015 10:09 pm

» Tervetuloa, nimimerkki Jeesukseen uskova!
kirjoittaja pirta La Marras 22, 2014 7:32 pm

» Jumalan Ikuisen Sanan Totuus ja Rukoushuone PalTalkissa.
kirjoittaja RitvaN To Marras 06, 2014 8:50 pm

» MARKKU VEILO
kirjoittaja Jii La Kesä 14, 2014 9:01 am

» Veli Matin sapatinsana Kauppaneliöllä 12.4.2014
kirjoittaja Juniper Su Huhti 27, 2014 9:22 am

» Tiinuska kiittää
kirjoittaja jussi83 La Huhti 19, 2014 12:47 pm

» Jeesus ja syrjityt
kirjoittaja jussi83 La Huhti 19, 2014 12:43 pm

» Aurinkoista perjantaita
kirjoittaja Juniper La Huhti 05, 2014 11:00 pm

Galleria


Herra tekee orjan työn  Joh. 13:1-17 Empty
Sosiaaliset kirjanmerkit

Sosiaaliset kirjanmerkit reddit      

Säilytä ja jaa Kaikuluotain osoite Sosiaaliset kirjanmerkit sivustossasi

Säilytä ja jaa Kaikuluotain osoite Sosiaaliset kirjanmerkit sivustossasi

Äänestys
Klikkaa!
ilmainen foorumi

Herra tekee orjan työn Joh. 13:1-17

Siirry alas

Herra tekee orjan työn  Joh. 13:1-17 Empty Herra tekee orjan työn Joh. 13:1-17

Viesti  Vieraili Ma Loka 10, 2011 2:55 pm

1 Mutta ennen pääsiäisjuhlaa, kun Jeesus tiesi hetkensä tulleen, että hän oli siirtyvä tästä maailmasta Isän tykö, niin hän, joka oli rakastanut omiansa, jotka maailmassa olivat, osoitti heille rakkautta loppuun asti.
2 Ja ehtoollisella oltaessa, kun perkele jo oli pannut Juudas Iskariotin, Simonin pojan, sydämeen, että hän kavaltaisi Jeesuksen,
3 niin Jeesus, tietäen, että Isä oli antanut kaikki hänen käsiinsä ja että hän oli lähtenyt Jumalan tyköä ja oli menevä Jumalan tykö,
4 nousi ehtoolliselta ja riisui vaippansa, otti liinavaatteen ja vyötti sillä itsensä.
5 Sitten hän kaatoi vettä pesumaljaan ja rupesi pesemään opetuslastensa jalkoja ja pyyhkimään niitä liinavaatteella, jolla oli vyöttäytynyt.
6 Niin hän tuli Simon Pietarin kohdalle, ja tämä sanoi hänelle: "Herra, sinäkö peset minun jalkani?"
7 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Mitä minä teen, sitä et nyt käsitä, mutta vastedes sinä sen ymmärrät".
8 Pietari sanoi hänelle: "Et ikinä sinä saa pestä minun jalkojani". Jeesus vastasi hänelle: "Ellen minä sinua pese, ei sinulla ole osuutta minun kanssani".
9 Simon Pietari sanoi hänelle: "Herra, älä pese ainoastaan minun jalkojani, vaan myös kädet ja pää".
10 Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki".
11 Sillä hän tiesi kavaltajansa; sentähden hän sanoi: "Ette kaikki ole puhtaat".
12 Kun hän siis oli pessyt heidän jalkansa ja ottanut vaippansa ja taas asettunut aterialle, sanoi hän heille: "Ymmärrättekö, mitä minä olen teille tehnyt?
13 Te puhuttelette minua opettajaksi ja Herraksi, ja oikein te sanotte, sillä se minä olen.
14 Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.
15 Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt.
16 Totisesti, totisesti minä sanon teille: ei ole palvelija herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi.
17 Jos te tämän tiedätte, niin olette autuaat, jos te sen teette.

Aluksi: Jeesus oli vuokrannut huoneen, jonne opetuslapset valmistivat pääsiäisaterian. Vettä, vati ja pyyhe oli varattu, mutta paikalla ei ollut palvelijaa, joka olisi pessyt ruokailijoiden jalat ennen ateriaa. Ruokailu tapahtui puolittaisessa makuuasennossa, joten pesemättömät jalat voivat vähentää naapurin ruokahalua.

1.
Jeesus tiesi kuolevansa seuraavana päivänä. Mitä sinä tekisit tänään, jos tietäisit kuolevasi huomenna?
Miten jae 3 kuuluu tämän tapauksen yhteyteen?
2.
Miksi kukaan opetuslapsista ei tahtonut tehdä orjan työtä - pestä toveriensa jalkoja? (Miksi edes joukon nuorin ei suostunut tekemään tätä palvelusta toisille?)
Miksi ns. "nokkimisjärjestys" on meille ihmisille niin tärkeä?
3.
Miltä opetuslapsista ehkä tuntui ruveta syömään pääsiäisen juhla-ateriaa likaisin jaloin?
Miksi Jeesus ryhtyi pesemään opetuslastensa jalkoja vasta kun ruokailu oli jo aloitettu (4)?
4.
Mitä Jeesus tahtoi ilmoittaa itsestään opetuslapsilleen tekonsa kautta?
5.
Miltä sinusta tuntuisi, jos Jeesus tekisi sen työn, mitä tekemästä sinä itse olisit juuri kieltäytynyt?
Miksi Pietari kieltäytyi suostumasta Jeesuksen pesuun (6-Cool?
6.
Mitä jakeen 8A repliikki Pietarista osoittaa?
Miksi sillä ihmisellä ei ole osaa eikä arpaa Jeesukseen, joka kieltäytyy tulemasta hänen pesemäkseen (8B)?
7.
Miksi Pietari yhtäkkiä halusikin myös käsien ja pään pesua Jeesukselta (9)?
Mitä Jeesuksen vastaus jakeessa 10 tarkoittaa? (Mitä tarkoittaa "kylpeminen"? Entä "jalkojen pesu"?)
Voitko sinä sanoa, että Jeesus on saanut pestä pois sinun syntisi? Kerro, missä ja milloin se tapahtui?
8.
Miksi Jeesus tahtoi pestä Juudaksenkin jalat (2,11)?
Miltä Juudaksesta ehkä tuntui, kun Jeesus pesi pää kumarassa hänen jalkojaan?
Uskoiko Juudas Jeesuksen rakkauteen (1) vai eikö uskonut?
Mikä oli Juudaksen suuri erehdys?
9.
Miten me tämän päivän kristityt voisimme seurata sitä esimerkkiä, jonka Jeesus meille tässä antaa (12-17)?
Miksi kristityn on mahdotonta suostua pesemään toisten jalkoja, jos hän ei ole antanut ensin Jeesuksen pestä omia jalkojaan?
10.
Miksi juuri tämä Jeesuksen teko on meille hänen täydellisen rakkautensa osoitus (1)?
Ilosanoma: Jeesus itse liitti yhteen orjan työn ja ristinkuolemansa sanoessaan näin: "Joka tahtoo teidän joukostanne ensimmäiseksi, se olkoon kaikkien orja. Ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi monen edestä" (Mark. 10:43-45).


Viimeinen muokkaaja, AnnSofi pvm Ti Loka 11, 2011 2:35 pm, muokattu 1 kertaa

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Herra tekee orjan työn  Joh. 13:1-17 Empty Vs: Herra tekee orjan työn Joh. 13:1-17

Viesti  Veli Matti Ma Loka 10, 2011 9:34 pm

AnnSofi kirjoitti:1 Mutta ennen pääsiäisjuhlaa, kun Jeesus tiesi hetkensä tulleen, että hän oli siirtyvä tästä maailmasta Isän tykö, niin hän, joka oli rakastanut omiansa, jotka maailmassa olivat, osoitti heille rakkautta loppuun asti.
2 Ja ehtoollisella oltaessa, kun perkele jo oli pannut Juudas Iskariotin, Simonin pojan, sydämeen, että hän kavaltaisi Jeesuksen,
3 niin Jeesus, tietäen, että Isä oli antanut kaikki hänen käsiinsä ja että hän oli lähtenyt Jumalan tyköä ja oli menevä Jumalan tykö,
4 nousi ehtoolliselta ja riisui vaippansa, otti liinavaatteen ja vyötti sillä itsensä.
5 Sitten hän kaatoi vettä pesumaljaan ja rupesi pesemään opetuslastensa jalkoja ja pyyhkimään niitä liinavaatteella, jolla oli vyöttäytynyt.
6 Niin hän tuli Simon Pietarin kohdalle, ja tämä sanoi hänelle: "Herra, sinäkö peset minun jalkani?"
7 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Mitä minä teen, sitä et nyt käsitä, mutta vastedes sinä sen ymmärrät".
8 Pietari sanoi hänelle: "Et ikinä sinä saa pestä minun jalkojani". Jeesus vastasi hänelle: "Ellen minä sinua pese, ei sinulla ole osuutta minun kanssani".
9 Simon Pietari sanoi hänelle: "Herra, älä pese ainoastaan minun jalkojani, vaan myös kädet ja pää".
10 Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki".
11 Sillä hän tiesi kavaltajansa; sentähden hän sanoi: "Ette kaikki ole puhtaat".
12 Kun hän siis oli pessyt heidän jalkansa ja ottanut vaippansa ja taas asettunut aterialle, sanoi hän heille: "Ymmärrättekö, mitä minä olen teille tehnyt?
13 Te puhuttelette minua opettajaksi ja Herraksi, ja oikein te sanotte, sillä se minä olen.
14 Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.
15 Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt.
16 Totisesti, totisesti minä sanon teille: ei ole palvelija herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi.
17 Jos te tämän tiedätte, niin olette autuaat, jos te sen teette.

Aluksi: Jeesus oli vuokrannut huoneen, jonne opetuslapset valmistivat pääsiäisaterian. Vettä, vati ja pyyhe oli varattu, mutta paikalla ei ollut palvelijaa, joka olisi pessyt ruokailijoiden jalat ennen ateriaa. Ruokailu tapahtui puolittaisessa makuuasennossa, joten pesemättömät jalat voivat vähentää naapurin ruokahalua.

1.
Jeesus tiesi kuolevansa seuraavana päivänä. Mitä sinä tekisit tänään, jos tietäisit kuolevasi huomenna?
Miten jae 3 kuuluu tämän tapauksen yhteyteen?
2.
Miksi kukaan opetuslapsista ei tahtonut tehdä orjan työtä - pestä toveriensa jalkoja? (Miksi edes joukon nuorin ei suostunut tekemään tätä palvelusta toisille?)
Miksi ns. "nokkimisjärjestys" on meille ihmisille niin tärkeä?
3.
Miltä opetuslapsista ehkä tuntui ruveta syömään pääsiäisen juhla-ateriaa likaisin jaloin?
Miksi Jeesus ryhtyi pesemään opetuslastensa jalkoja vasta kun ruokailu oli jo aloitettu (4)?
4.
Mitä Jeesus tahtoi ilmoittaa itsestään opetuslapsilleen tekonsa kautta?
5.
Miltä sinusta tuntuisi, jos Jeesus tekisi sen työn, mitä tekemästä sinä itse olisit juuri kieltäytynyt?
Miksi Pietari kieltäytyi suostumasta Jeesuksen pesuun (6-Cool?
6.
Mitä jakeen 8A repliikki Pietarista osoittaa?
Miksi sillä ihmisellä ei ole osaa eikä arpaa Jeesukseen, joka kieltäytyy tulemasta hänen pesemäkseen (8B)?
7.
Miksi Pietari yhtäkkiä halusikin myös käsien ja pään pesua Jeesukselta (9)?
Mitä Jeesuksen vastaus jakeessa 10 tarkoittaa? (Mitä tarkoittaa "kylpeminen"? Entä "jalkojen pesu"?)
Voitko sinä sanoa, että Jeesus on saanut pestä pois sinun syntisi? Kerro, missä ja milloin se tapahtui?
8.
Miksi Jeesus tahtoi pestä Juudaksenkin jalat (2,11)?
Miltä Juudaksesta ehkä tuntui, kun Jeesus pesi pää kumarassa hänen jalkojaan?
Uskoiko Juudas Jeesuksen rakkauteen (1) vai eikö uskonut?
Mikä oli Juudaksen suuri erehdys?
9.
Miten me tämän päivän kristityt voisimme seurata sitä esimerkkiä, jonka Jeesus meille tässä antaa (12-17)?
Miksi kristityn on mahdotonta suostua pesemään toisten jalkoja, jos hän ei ole antanut ensin Jeesuksen pestä omia jalkojaan?
10.
Miksi juuri tämä Jeesuksen teko on meille hänen täydellisen rakkautensa osoitus (1)?
Ilosanoma: Jeesus itse liitti yhteen orjan työn ja ristinkuolemansa sanoessaan näin: "Joka tahtoo teidän joukostanne ensimmäiseksi, se olkoon kaikkien orja. Ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi monen edestä" (Mark. 10:43-45).

13 Te puhuttelette minua opettajaksi ja Herraksi, ja oikein te sanotte, sillä se minä olen.

14 Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.

15 Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt.
Veli Matti
Veli Matti
Kunniajäsen
Kunniajäsen

Viestien lukumäärä : 1600
Join date : 23.04.2010
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa

https://www.velimattim.fi/

Takaisin alkuun Siirry alas

Herra tekee orjan työn  Joh. 13:1-17 Empty Vs: Herra tekee orjan työn Joh. 13:1-17

Viesti  Vieraili Ti Loka 11, 2011 3:35 pm

3. Miltä opetuslapsista ehkä tuntui ruveta syömään pääsiäisen juhla-ateriaa likaisin
jaloin?

- Eikö maan tapa ollut, että jalat pestiin, ainakin ennen ateriaa. Heillä oli sandaalit jalassa, eikä tiet olleet asfaltoituja tai kivettyjä. Jalat olivat todella pölyiset ja hikiset.

4. Mitä Jeesus tahtoi ilmoittaa itsestään opetuslapsilleen tekonsa kautta?
- Jeesus ilmentää Isän luonnetta meitä jokaista kohtaan ........... että Hänellä oli ja on varaa alentua orjan asemaan... Aina vain enemmän sydän heltyy Jumalan rakkauden teossa..... aivan kuin Jeesus viittaisi seuraavana päivänä tapahtuvaan kuolemaansa...........vielä suurempaan rakkauden tekoonsa syntistä kohtaan ja hyväksemme.

5. Miltä sinusta tuntuisi, jos Jeesus tekisi sen työn, mitä tekemästä sinä itse olisit juuri kieltäytynyt?
- panee nöyrtymään......

6. Miksi sillä ihmisellä ei ole osaa eikä arpaa Jeesukseen, joka kieltäytyy tulemasta hänen pesemäkseen (8B)?
- Jeesus vain voi pelastaa Isän valtakuntaan ja vain Hänen verensä voi puhdistaa ja vapauttaa uuteen elämään.

7. Miksi Pietari yhtäkkiä halusikin myös käsien ja pään pesua Jeesukselta (9)?
- Tunsiko hän itsensä niin syntiseksi, että tarvitsi suurempaa pesemistä?

Mitä Jeesuksen vastaus jakeessa 10 tarkoittaa? (Mitä tarkoittaa "kylpeminen"?
Entä "jalkojen "pesu"?)

Kylpeminen = uudestisyntyminen, ja sen jälkeiset synnit pestään Jeesuksen
veressä = jalkojen pesu...

Voitko sinä sanoa, että Jeesus on saanut pestä pois sinun syntisi? Kerro, missä
ja milloin se tapahtui?

Kiitos Herralle Jeesukselle Kristukselle, voin sanoa, kaikki Hänen armoaan!
Kotona, sängyssä, aamulla heräsin Herran sanaan:"Tyttäreni, ole turvallisella
mielellä, sinun syntisi ovat anteeksiannetut".
-
8. Miksi Jeesus tahtoi pestä Juudaksenkin jalat (2,11)?
Hän tahtoi Juudakselle osoittaa, että Hän rakastaa tätä, haluaa armahtaa ja
pitää omanaan.

9. Miten me tämän päivän kristityt voisimme seurata sitä esimerkkiä, jonka
Jeesus meille tässä antaa (12-17)?

Kun Jeesus on saanut rakastuttaa uskovan itseensä, tämä haluaa olla
auttamassa toisia yhteyteen Jeesukseen ja Isään.

Miksi kristityn on mahdotonta suostua pesemään toisten jalkoja, jos hän ei
ole antanut ensin Jeesuksen pestä omia jalkojaan?

Ei voi sokea taluttaa sokeaa... Kun itse on saanut kokea ja elää todeksi, että
Jeesus ja Isä on armahtanut ja pessyt verellään.... kiitollisuus Hänelle panee
liikkeelle....

10. Miksi juuri tämä Jeesuksen teko on meille hänen täydellisen rakkautensa osoitus (1)?
Hän, Jumala, nöyrtyy luodun edessä, vaikka luodun tulee nöyrtyä Hänen edessään.
ja kun tietää, mitä seuraavana päivänä tapahtuu: Hän kokonaan uhrasi itsensä,
antoi elämänsä ja vuodatti verensä meidän syntiemme anteeksisaamiseksi....

Ilosanoma: Jeesus itse liitti yhteen orjan työn ja ristinkuolemansa sanoessaan näin: "Joka tahtoo teidän joukostanne ensimmäiseksi, se olkoon kaikkien orja. Ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi monen edestä" (Mark. 10:43-45).

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Herra tekee orjan työn  Joh. 13:1-17 Empty Vs: Herra tekee orjan työn Joh. 13:1-17

Viesti  Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa