Kaikuluotain
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Haku
 
 

Näytä tulokset:
 


Rechercher Tarkennettu haku

Similar topics
Viimeisimmät aiheet
» Jeesuksen oman päiväkirja
kirjoittaja jeesuksenoma83 To Tammi 09, 2020 2:06 am

» Jeesuksen oman lukupäiväkirja
kirjoittaja jeesuksenoma83 Pe Toukokuu 04, 2018 1:28 am

» April 18 The Secret Place of the Most High.
kirjoittaja Juniper To Huhti 19, 2018 8:23 am

» Testi: toimiiko Jeesuksenoman "nimikkosivu"?
kirjoittaja Juniper To Huhti 19, 2018 8:13 am

» Joulutervehdykseni
kirjoittaja Juniper To Helmi 08, 2018 10:30 pm

» 70 thousand Egyptian Christians sing Emmanuel - God is with us.
kirjoittaja Ilkka To Elo 31, 2017 6:37 pm

» Kultahippuja
kirjoittaja RitvaN To Helmi 02, 2017 9:37 pm

» Huomenta kaikille
kirjoittaja RitvaN To Helmi 02, 2017 6:29 pm

» O The Deep, Deep Love Of Jesus - Tommy Walker
kirjoittaja Juniper Su Syys 25, 2016 4:47 pm

» Rakas lukija, minulla olisi tärkeä asia sinulle.
kirjoittaja jussi83 Ma Kesä 20, 2016 8:40 pm

» Tervetuloa, nimimerkki Tasapainon saanut!
kirjoittaja Viivi To Toukokuu 14, 2015 12:29 pm

» Kornelius ja Jumalan lähettämä enkeli
kirjoittaja Juniper Ti Tammi 13, 2015 11:38 am

» Sotapäällikkö Naemas sairastui spitaaliin
kirjoittaja Juniper Ti Tammi 06, 2015 10:09 pm

» Tervetuloa, nimimerkki Jeesukseen uskova!
kirjoittaja pirta La Marras 22, 2014 7:32 pm

» Jumalan Ikuisen Sanan Totuus ja Rukoushuone PalTalkissa.
kirjoittaja RitvaN To Marras 06, 2014 8:50 pm

» MARKKU VEILO
kirjoittaja Jii La Kesä 14, 2014 9:01 am

» Veli Matin sapatinsana Kauppaneliöllä 12.4.2014
kirjoittaja Juniper Su Huhti 27, 2014 9:22 am

» Tiinuska kiittää
kirjoittaja jussi83 La Huhti 19, 2014 12:47 pm

» Jeesus ja syrjityt
kirjoittaja jussi83 La Huhti 19, 2014 12:43 pm

» Aurinkoista perjantaita
kirjoittaja Juniper La Huhti 05, 2014 11:00 pm

Galleria


ELÄVÄ VESI Joh. 4:5-19 Empty
Sosiaaliset kirjanmerkit

Sosiaaliset kirjanmerkit reddit      

Säilytä ja jaa Kaikuluotain osoite Sosiaaliset kirjanmerkit sivustossasi

Säilytä ja jaa Kaikuluotain osoite Sosiaaliset kirjanmerkit sivustossasi

Äänestys
Klikkaa!
ilmainen foorumi

ELÄVÄ VESI Joh. 4:5-19

Siirry alas

ELÄVÄ VESI Joh. 4:5-19 Empty ELÄVÄ VESI Joh. 4:5-19

Viesti  Vieraili Su Marras 14, 2010 1:18 pm

Joh. 4:5-19

5 Niin hän tuli Sykar nimiseen Samarian kaupunkiin, joka on lähellä sitä maa-aluetta, minkä Jaakob oli antanut pojalleen Joosefille.
6 Ja siellä oli Jaakobin lähde. Kun nyt Jeesus oli matkasta väsynyt, istui hän lähteen reunalle. Ja oli noin kuudes hetki.

7 Niin tuli eräs Samarian nainen ammentamaan vettä. Jeesus sanoi hänelle: "Anna minulle juoda". Sillä hänen opetuslapsensa olivat lähteneet kaupunkiin ruokaa ostamaan.

9 Niin Samarian nainen sanoi hänelle: "Kuinka sinä, joka olet juutalainen, pyydät juotavaa minulta, samarialaiselta naiselta?" Sillä juutalaiset eivät seurustele samarialaisten kanssa.

10 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos sinä tietäisit Jumalan lahjan, ja kuka se on, joka sinulle sanoo: 'Anna minulle juoda', niin sinä pyytäisit häneltä, ja hän antaisi sinulle elävää vettä."
11 Nainen sanoi hänelle: "Herra, eipä sinulla ole ammennusastiaa, ja kaivo on syvä; mistä sinulla sitten on se elävä vesi? Et kai sinä ole suurempi kuin meidän isämme Jaakob, joka antoi meille tämän kaivon ja joi siitä, hän itse sekä hänen poikansa ja karjansa?"

13 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jokainen, joka juo tätä vettä, janoaa jälleen, mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään".

15 Nainen sanoi hänelle: "Herra, anna minulle sitä vettä, ettei minun tulisi jano eikä minun tarvitsisi käydä täällä ammentamassa"
.
16 Jeesus sanoi hänelle: "Mene, kutsu miehesi ja tule tänne".
17 Nainen vastasi ja sanoi: "Ei minulla ole miestä". Jeesus sanoi hänelle: "Oikein sinä sanoit: 'Ei minulla ole miestä', sillä viisi miestä sinulla on ollut, ja se, joka sinulla nyt on, ei ole sinun miehesi; siinä sanoit totuuden."
19 Nainen sanoi hänelle: "Herra, minä näen, että sinä olet profeetta.

6. ELÄVÄ VESI


Aluksi: Tekstimme nainen oli samarialainen; hän kuului siis juutalaisten halveksimaan sekakansaan. Jos nainen oli tässä vaiheessa kolmikymppinen, se tarkoittaa, että hän oli vaihtanut miestä keskimäärin joka toinen vuosi.

1.
Miksi luulette naisen menneen kaivolle keskipäivän aikaan eikä illansuussa, kuten muilla Sykarin naisilla oli tapana tehdä? (Miltä naisesta ehkä tuntui mennä kaivolle joka päivä yksin?)
Kenen kanssa tämä nainen voi seurustella?
Millaisia toiveita ja pelkoja naisella oli ehkä tulevaisuutensa suhteen?
2.
Kumpi on mielestäsi vaikeampaa: hylätä viisi kumppania peräjälkeen, vai tulla itse viiteen kertaan hylätyksi? Perustele vastauksesi.
Miltä luulette tuntuneen aloittaa avosuhde kuudetta kertaa, ja vielä naimisissa olevan miehen kanssa?
Millä tavalla nainen voi yrittää puolustella sitä tosiasiaa, että hän oli vienyt joiltakuilta kylän lapsilta isän?
3.
Mitä nainen nyt ehkä ajatteli itsestään/miehistä/rakkaudesta?
4.
Juutalaiset miehet eivät ehdottomasti keskustelleet naisten kanssa kahden kesken. Miksi Jeesus ei pelännyt arvostelua eikä juoruja?
Miksi Jeesus aloitti keskustelun samarialaisen naisen kanssa pyytämällä häneltä palvelusta (7)?
5.
Miten nainen ymmärsi Jeesuksen sanat jakeessa 10?
Mitä tämä nainen janosi yli kaiken?
Mitä sinä eniten janoat elämässäsi? (Voit vastata myös hiljaa mielessäsi.)
6.
Lue jae 14 Jeesuksen juuri sinulle tarkoittamina sanoina. Mitä nämä sanat merkitsevät nykyisessä elämäntilanteessasi?
Millainen on ihminen, jonka sisältä kumpuaa ikuisen elämän vettä?
7.
Miksi Jeesus vastaa naisen pyyntöön sanomalla: "Mene hakemaan miehesikin tänne" (15-16)?
Mitä olisi tapahtunut, jos jakeiden 16 ja 17 sananvaihtoa ei olisi ollut, vaan Jeesus olisi suoraa päätä sanonut jakeen 18 sanat?
Miksi Jeesus tahtoo osoittaa meillekin meidän syntimme ennen kuin antaa meille ikuisen elämän vettä?
8.
Mitä luulette naisen ajatelleen, kun hän tajusi Jeesuksen tietävän koko hänen entisen elämänsä?
Miten naiselle selvisi, ettei Jeesus halveksikaan häntä, vaan päinvastoin rakastaa?
9.
Keskustelun jatkuessa Jeesus ilmoitti samarialaiselle naiselle olevansa Messias - asia, jonka hän vielä pitkään salasi muilta. Miksi arvelette hänen sen tehneen (25-26)?
10.

Katso jakeita 29-30. Mitä käytännön seurauksia naisen elämään tuli siitä, että hän sai Jeesukselta elävää vettä? (Miten naisen suhde synteihinsä muuttui? Entä kyläyhteisöön?)
Mistä janosta Jeesus vapautti naisen, mistä ei?

Ilosanoma: Jeesus huusi ristiltä: "Minun on jano!" (19:28). Hän, elävän veden lähteen omistaja, joutui kestämään hirvittävää ruumiin ja sielun janoa. Tämä hinta Jeesuksen piti maksaa elävästä vedestä, jota hän tänäänkin meille tarjoaa.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

ELÄVÄ VESI Joh. 4:5-19 Empty Vs: ELÄVÄ VESI Joh. 4:5-19

Viesti  Vieraili Su Marras 14, 2010 1:31 pm

1.
Miksi luulette naisen menneen kaivolle keskipäivän aikaan eikä illansuussa, kuten muilla Sykarin naisilla oli tapana tehdä? (Miltä naisesta ehkä tuntui mennä kaivolle joka päivä yksin?)
Kenen kanssa tämä nainen voi seurustella?
Millaisia toiveita ja pelkoja naisella oli ehkä tulevaisuutensa suhteen?

Naista halveksittiin elämäntapansa takia. Hän ei kai uskaltanut mennä muulloin kuin siestan aikaan, kun muut olivat tauolla.
Varmaan tuntui orvolta mennä yksin.
Voi olla, että hänellä ei ollut yhtään keskustelukaveria, koska häntä halveksittiin ja oli kivittämisvaara.
Oli varmaan toiveena, että onni saisi miehen kanssa jatkua, eikä joutuisi kiinni...........

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa